Sedan den 1 maj 2011 är Fordonservice på väg legaliserat (Trafikförordningen 12 kap 1 §). Men riskerna kvarstår och arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön är fortfarande ett stort problem. Fordonservice på väg har varit en högt prioriterad fråga för DRF och dess medlemmar i många år.
Från den 1 maj 2021 gäller nya regler för energimärkning av däck. Skalan för energieffektivitet och väggrepp är A-E. Med den nya märkningen blir det lättare att köpa bra vinterdäck, välj energismarta däck med bra väggrepp. Det minskar driftkostnaderna och miljöpåverkan samtidigt som trafiksäkerheten ökar.
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) blir allt vanligare i nya bilar för att ge föraren information om lufttrycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:
mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.
mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för Direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.
• Det finns olika typer av sensorer beroende på fälgtyp: ledad sensor, fast sensor eller gummiventil med sensor.
• Alla sensorer har tätning, mutter, ventilnål och ventilhatt.
• Vid montering av sensor är det mycket viktigt att sensorn får rätt vinkel och tätning mot fälgen (använd korrekt åtdragningsmoment).
• Vid montering av sensorer på exempelvis vinterfälgar måste fälgarna vara avsedda för detta. Sensorns gummitätning och mutter måste vara anpassad för fälgen.
• Var försiktig vid montering/demontering av däck så att sensorn inte skadas. Använd inte monteringsjärn i området runt sensorsventilen.
• Sensorns ventilnål, ventilhatt, gummitätning och mutter bör bytas vid varje däckbyte (på samma sätt som för vanliga ventiler).
• Följ tillverkarens rekommendationer för respektive fälg/sensor, och rådfråga alltid tillverkaren vid tveksamheter.
• Använd aldrig punkteringspray eller liknande produkter, då dessa kan förstöra sensorerna som då måste bytas ut.
• Det är fortfarande lika viktigt att kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet (minst varje månad), även om bilen är utrustad med TPMS. Även en liten lufttrycksförlust i däcken kan påverka köregenskaperna och ekonomin negativt. När däcken kollas ser man också om däcken fått skador eller blivit slitna.
Från och med den 1 november 2014 måste TPMS finnas i alla nya personbilar.
För personbilar på eftermarknaden finns i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2010:2 idag inga krav på TPMS när fordonet är i bruk.